"Экономика, в которой не бывает банкротств наверняка обанкротится" - Максим Звонарьов
Консультації
Ліквідація підприємства самостійно Як закрити ФОП. Крок за крокомЯк відкликати заяву про закриття ФОП Порядок звільнення працівниківАрхів при ліквідації підприємстваЗагальний огляд інституту банкрутства в УкраїніБанкрутство у Польщі Банкрутство в Ізраїлі Виконавче провадження в ЄвропіЛіквідація підприємства в РосіїПерша нова редакція Закону про банкрутство. Як це було...Банкрутство після самоліквідаціїСпособи закриття бізнесуВід банкрутства до санаціїБанкрутство. Судова практикаНотаріуси Київ
+38044 232-8910
Як закрити ФОП в Україні (припинення діяльності фізичної особи підприємця)
У 2023 році основним джерелом, яке регулює порядок закриття ФОП, так і залишається Закон України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань".
Для закриття ПП також, як і раніше, достатньо подати державному реєстратору наступні документи:
- заява на проведення державної реєстрації припинення підприємницької діяльності фізичної особи - підприємця;
- оригінал паспорту;
- нотаріальна довіреність, якщо документи подає представник.
В результаті прийняття документів, держреєстратор видає опис про те, що документи прийняті в роботу. Виписки або повідомлення про проведення державної реєстрації припинення підприємницької діяльності фізичної особи-підприємця зараз не видаються, хоча можливість отримання виписки передбачена самим бланком заяви про закриття ФОП. Єдиним документом, який залишиться на руках, є опис про прийняття документів держреєстратором.
І все! Тобто процедура припинення підприємницької діяльності фізичної особи підприємця складає 1 (один) день!
Крім того, подати заяву про припинення підприємницької діяльності можна також через портал Дія, пройшовши просту процедуру аутентифікації.
Нагадаємо, що до середини 2014 р. ця процедура тривала мінімум приблизно 2,5 місяці, що було пов’язано з необхідністю самостійного отримання та подання держреєстратору, не раніше, ніж через два місяці після публікації оголошення, довідок про відсутність заборгованості перед податковою та пенсійним фондом (довідка 22-ОПП, довідка 3-ЄСВ, довідка з управління ПФ).
Що ж до питання проведення перевірок податковою та пенсійним, то змін до профільних порядків податкової та пенсійного не внесено. Це означає, що подача ФОПом держреєстратору форми про закриття підприємницької діяльності є підставою для проведення позапланових перевірок правильності нарахування та сплати податків (внесків).
Різниця зі старим порядком тут полягає в тому, що в ході закриття ФОП Вам не потрібно за власною ініціативою ходити до інспектора та стояти у нього "над душею" в очікуванні довідок. Необхідно просто вчасно реагувати на запити щодо надання документів та пояснень.
Проте ми все ж дуже рекомендуємо Вам сходити в податкову і провести звірку розрахунків за своїми платежами. Крім того, потрібно обов'язково здати всі необхідні звіти. Це важливо!
Зазначені вище зміни до законодавства прийняті у зв’язку з приходом законодавця до розуміння, що фізична особа підприємець, на відміну від юридичної особи, нікуди "не пропадає", а залишається після завершення процедури закриття ФОП "просто" в статусі фізичної особи без приставки підприємець. Проте, відповідальність по своїх зобов’язаннях, які виникли під час ведення такою особою підприємницької діяльності, залишається.
Для довідки. Нижче наводимо старий покроковий порядок закриття ФОП
Для того щоб припинити свою підприємницьку діяльність фізичній особі підприємцю (також кажуть ліквідація ФОП, СПД, ПП) необхідно витратити деяку кількість особистого часу, енергії, матеріальних та душевних ресурсів. Припинення своєї діяльності можна, звичайно ж, довірити і експертам у цій області. Це допоможе заощадити особистий час і сили, але збільшить витрату фінансових ресурсів. Загалом, якщо Ви вирішили діяти самостійно, нижче наведено покроковий алгоритм дій для ліквідації ФОП.
Крок 1. Початок закриття "ПП"
Подача заяви про припинення підприємницької діяльності фізичною особою-підприємцем державному реєстратору. Подаємо державному реєстратору за місцем своєї реєстрації два документи:
- Заяву про припинення підприємницької діяльності на українській мові;
- Довіреність, засвідчена нотаріально, у випадку, якщо документи подаються представником.
Форма заяви про припинення підприємницької діяльності фізичною особою-підприємцем затверджена Наказом № 730/5 від 17.04.2013 р. Міністерства юстиції України.
При собі обов'язково мати паспорт, а для представника, якщо документи подаються не особисто підприємцем, ще й нотаріально завірену довіреність з правом підпису зазначених вище заяв, подачі їх державному реєстратору, а також на здійснення інших дій з припинення підприємницької діяльності "ФОПа" (конкретний зміст можна обумовити з будь-яким нотаріусом).
Оплата публікації не проводиться. Тут потрібно розуміти, що самостійно публікувати оголошення немає необхідності, оголошення публікує саме державний реєстратор і цього достатньо. Мета публікації - виявлення кредиторів фізичної особи - підприємця для пред'явлення до останнього своїх грошових вимог у двомісячний строк від дня публікації. Максимальний строк виявлення кредиторів при ліквідації СПД не може перевищувати 3 місяці.
В якості доказу прийняття документів в роботу, держреєстратор надає підприємцю відповідний опис.
Крок 2. Збір необхідних довідок - результатів перевірок.
Для переходу до останнього третього кроку, "ФОПу" необхідно отримати дві довідки про відсутність заборгованості з податків і зборів, а також заборгованості з єдиного соціального внеску.
Податкова
З цією метою, в триденний термін, з моменту прийняття держреєстратором зазначеної вище заяви, звертаємось до податкової за місцем своєї реєстрації і подаємо наступні документи:
- Заяву про припинення платника податків (Форма № 8-ОПП);
- Оригінали та завірені податковою копії всіх раніше отриманих в податковій документів (патенти, свідоцтва, довідки форми № 4-ОПП, інші документи), які підлягають обов'язковому поверненню до органу податкової служби;
- Довідки про закриття рахунків (рахунки) в банківських установах (можна подавати окремо від вищевказаних документів в ході проведення позапланової перевірки).
Після одержання зазначених вище документів податкова призначає позапланову перевірку, яка має бути проведена в межах одного місяця.
По завершенні перевірки, у разі відсутності у "ФОПа" заборгованості з податків і зборів, податкова видає підприємцю довідку форми № 22-ОПП, яку надалі необхідно буде надати держреєстратору. Довідка форми № 22-ОПП дійсна протягом двох місяців з моменту її видачі податковою.
Пенсійний фонд України
З 1 жовтня 2013 повноваження щодо обліку і контролю оплати єдиного соціального внеску передані Міністерству доходів і зборів України. Відповідно довідка про відсутність заборгованості з оплати єдиного соціального внеску (Форма № 3-ЄСВ) тепер видається податковою інспекцією за місцем обліку підприємця.
При цьому, процедура отримання довідки визначена Порядком обліку платників єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, затвердженим Наказом № 458 від 09.09.2013 р. Міністерства доходів і зборів України.
У теж час передбачено, що ФОПи, які не звітували перед Пенсійним за періоди до 01.01.2011 р., Проходять перевірку і подають звіти за періоди до 2011 р. в управлінні Пенсійного фонду України за місцем свого обліку. Перевірку по єдиному соціальному внеску за періоди після 01.01.2011 р. проходять в податковій.
За новим порядком не потрібно окремо подавати до податкової заяву про проведення перевірки. Окремо подавати заяву потрібно тільки до Пенсійного фонду, якщо звіти не подавались за періоди до 2011 р.
Після проведення перевірки, податкова, у разі відсутності у "СПД " заборгованості, зобов'язана видати відповідну довідку про відсутність заборгованості з оплати єдиного соціального внеску (Форма № 3-ЄСВ), яку необхідно буде надалі надати державному реєстратору.
При подачі звіту до Пенсійного за період до 2011 р. Вам також може знадобитися:
- Заява в пенсійний фонд про проведення перевірки;
- Звіт про нараховані суми єдиного внеску за період роботи у звітному році.
Крок 3. Остаточна ліквідація "СПД"
На заключному кроці, не раніше ніж через два місяці, з моменту публікації оголошення про припинення діяльності "ФОПа" (Крок 1), у разі відсутності заборгованості перед кредиторами (бюджет, постачальники і т.п.), подаємо держреєстратору такі документи:
- Реєстраційна картка на проведення державної реєстрації припинення підприємницької діяльності фізичної особи - підприємця (форма № 12);
- Довідку податкової інспекції про відсутність заборгованості з податків і зборів (форма № 22-ОПП);
- Довідку про відсутність заборгованості зі сплати єдиного соціального внеску (Форма № 3-ЄСВ).
На нашому сайті можна завантажити Форму № 12 або Ви завжди можете знайти найсвіжішу її редакцію на сайті Державної реєстраційної служби України в розділі Державна реєстрація юридичних та фізичних осіб - підприємців > Форми реєстраційних карток.
Заповнити форму потрібно на українській мові, друкованими розбірливими літерами. Заповнена картка в одному примірнику підписується фізичною особою - підприємцем або його представником, якому необхідно попередньо видати нотаріально завірену довіреність з правом підпису подібних заяв, подачі їх державному реєстратору, а також на здійснення інших дій з припинення підприємницької діяльності (конкретний зміст можна обумовити з будь-яким нотаріусом). На всяк випадок, радимо роздрукувати пару запасних чистих бланків заяви.
Не пізніше наступного дня, після прийняття документів, державний реєстратор зобов'язаний видати (надіслати рекомендованим листом) "ФОПу" повідомлення про проведення реєстрації припинення підприємницької діяльності фізичною особою - підприємцем.
З моменту отримання такого повідомлення можете вважати, що Ви "ліквідовані" як "ФОП".
Якщо в силу різних причин Ви вирішили відмовитися від ідеї припинення підприємницької діяльності, ми підготували статтю про те, як відкликати заяву про закриття ФОП.
Джерела інформації для цієї статті:
- Законодавство України;
- Департамент держреєстрації Мін'юсту;
- Держфіскальна служба України;
- Пенсійний фонд України.
Зразки документів в цій статті (для скачування перейдіть за відповідним посиланням):
(для завантаження перейдіть за відповідним посиланням)
- Бланк заяви про припинення підприємницької діяльності;
- Бланк заяви про припинення платника податків;
- Бланк заяви до пенсійного фонду про припинення діяльності ФОП та здійснення перевірки;
- Бланк звіту про нараховані суми єдиного внеску за період роботи у звітному році;
- Бланк Форма № 22-ОПП (зразок).
Чим регулюється процедура
- Закон України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань";
- Порядок обліку платників податків і зборів, затверджений Наказом МФУ № 1588 від 09.12.2011 р.;
- Порядок обліку платників єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, затверджений Наказом № 1162 від 24.11.2014 р Міністерства фінансів України;
- Порядок прийняття на облік та зняття з обліку в органах Пенсійного фонду України платників єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, затверджений Постановою Правління ПФУ № 21-6 від 27.09.2010 р.
Вартість послуг спеціалістів нашої компанії щодо закриття ФОП:
- базова - 1000 грн.;
- з юридичним супроводом в ході проведення перевірок - 4000 грн.
Послуга припинення діяльності підприємця актуальна тільки для Києва і Київської області.
Деталі з'ясовуйте, будь ласка, за телефоном: +38 044 232-8910.